Toți copii sunt liberi și au drepturi egale pentru a fi
educați, respectiv, de a fi admiși, în funcție de tipul de dizabilitate să
studieze în învățământul de masă, sau în învățământul special, pentru a deveni
persoane autonome, creative, unice și valoroase, care să își cunoască
potențialul individual, încât să interacționeze armonios cu persoanele din jur,
pentru a învăța cu eficacitate și pentru a lua decizii juste, atât școlare, cât
și pentru carieră și stilul de viață sănătos.
Integrarea elevilor cu cerinte educative speciale/C.E.S. în școala
publică este o consecință a unei teze elaborate în anul 1988 de către UNESCO,
ce a devenit fundamentul Directivelor de acțiune ale Conferinței Mondiale a
Educației Speciale de la Salamanca. Procesul a continuat la Conferința UNESCO
de la Jomtiem, Thailanda (1990), unde s-a adoptat principiul educației pentru
toți.
În Declarația de la Salamanca se preciza că școala incluzivă
reprezintă mijlocul cel mai eficient de combatere a atitudinilor de
discriminare, reprezentând: apartenența la o categorie socială defavorizată,
rasă, religie, naționalitate/etnie, limbă etc., ca mijloc ce creează
comunități școlare primitoare pentru toți.
Ca urmare a acestei organizări complexe și a structurii eterogene
a colectivelor școlare sunt necesare și în clase unele măsuri speciale
organizatorice (săli multifuncționale, materiale suport, etc.), dar și măsuri
de diferențiere și adaptare curriculară, precum și instrumente adaptate de
evaluare. Adaptarea curriculară presupune un curriculum diferențiat pentru
elevii cu C.E.S., o adaptare personalizată pentru fiecare elev cu C.E.S. În
acest sens, adaptarea curriculară selectează acele cunoștințe care pot fi
accesate de elev raportat la specificul funcțiilor sale psihice , în special
cele ale gândirii, atenției, limbajului, memoriei, etc.
Analizând particularitățile specifice procesului de învățare a
copiilor cu diferite tipuri de deficiență, se ajunge la concluzia că una dintre
calitățile esențiale ale curriculum-ului școlar vizează un grad cât mai mare de
flexibilitate, astfel încât să permită fiecărui copil să avanseze în ritmul său
propriu și să fie tratat în funcție de capacitățile sale de învățare, sprijinit
și consiliat.
Instrumente online pentru elevi cu C.E.S.:
1) https://sites.google.com/site/ticpentruces/home
2) https://www.ianbean.co.uk/senswitcher
Instrumente online pentru elevi cu C.E.S.:
1) https://sites.google.com/site/ticpentruces/home
2) https://www.ianbean.co.uk/senswitcher
Documente
utile pentru cadre didactice și părinții elevilor:
5) https://cjraehd.ro/wp-content/uploads/2018/10/Serviciul-suport-pentru-educatie-incluziva-2.pdf
6) http://www.cedcd.ro/media/arhiva-comunicate/221,scoala-de-masa-este-si-pentru-copilul-tau
6) http://www.cedcd.ro/media/arhiva-comunicate/221,scoala-de-masa-este-si-pentru-copilul-tau
7) http://ascultaviata.ro/drepturile-copiilortinerilor-cu-ces-incadrati-in-invatamantul-de-masa
8) https://iteach.ro/pagina/658
8) https://iteach.ro/pagina/658
Resurse de informare:
2) https://www.google.com/search?q=elevi+cu+ces&oq=elevi+cu+ces&aqs=chrome..69i57j0l7.4714j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
3) http://crdeii.ro/wp-content/uploads/2019/01/Revista-online-Simpozion-National-7dec-2018-Cluj.pdf
4) http://dc.dcantemir.ro/2018/simpozionul-click-pe-informatie-2017/utilizarea-tic-mediul-scolar
3) http://crdeii.ro/wp-content/uploads/2019/01/Revista-online-Simpozion-National-7dec-2018-Cluj.pdf
4) http://dc.dcantemir.ro/2018/simpozionul-click-pe-informatie-2017/utilizarea-tic-mediul-scolar
Profesor, Cosma Teodora
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu