miercuri, 8 ianuarie 2020

Documente utile pentru integrarea elevilor cu dizabilități în învățământul de masă


    Toți copii sunt liberi și au drepturi egale pentru a fi educați, respectiv, de a fi admiși, în funcție de tipul de dizabilitate să studieze în învățământul de masă, sau în învățământul special, pentru a deveni persoane autonome, creative, unice și valoroase, care să își cunoască potențialul individual, încât să interacționeze armonios cu persoanele din jur, pentru a învăța cu eficacitate și pentru a lua decizii juste, atât școlare, cât și pentru carieră și stilul de viață sănătos. 
     Integrarea elevilor cu cerinte educative speciale/C.E.S. în școala publică este o consecință a unei teze elaborate în anul 1988 de către UNESCO, ce a devenit fundamentul Directivelor de acțiune ale Conferinței Mondiale a Educației Speciale de la Salamanca. Procesul a continuat la Conferința UNESCO de la Jomtiem, Thailanda (1990), unde s-a adoptat principiul educației pentru toți. 
     În Declarația de la Salamanca se preciza că școala incluzivă reprezintă mijlocul cel mai eficient de combatere a atitudinilor de discriminare, reprezentând: apartenența la o categorie socială defavorizată, rasă, religie, naționalitate/etnie, limbă etc., ca mijloc ce creează comunități școlare primitoare pentru toți.
     Ca urmare a acestei organizări complexe și a structurii eterogene a colectivelor școlare sunt necesare și în clase unele măsuri speciale organizatorice (săli multifuncționale, materiale suport, etc.), dar și măsuri de diferențiere și adaptare curriculară, precum și instrumente adaptate de evaluare. Adaptarea curriculară presupune un curriculum diferențiat pentru elevii cu C.E.S., o adaptare personalizată pentru fiecare elev cu C.E.S. În acest sens, adaptarea curriculară selectează acele cunoștințe care pot fi accesate de elev raportat la specificul funcțiilor sale psihice , în special cele ale gândirii, atenției, limbajului, memoriei, etc.
     Analizând particularitățile specifice procesului de învățare a copiilor cu diferite tipuri de deficiență, se ajunge la concluzia că una dintre calitățile esențiale ale curriculum-ului școlar vizează un grad cât mai mare de flexibilitate, astfel încât să permită fiecărui copil să avanseze în ritmul său propriu și să fie tratat în funcție de capacitățile sale de învățare, sprijinit și consiliat.
Instrumente online pentru elevi cu C.E.S.:
1) https://sites.google.com/site/ticpentruces/home
2) https://www.ianbean.co.uk/senswitcher
     Documente utile pentru cadre didactice și părinții elevilor:
Resurse de informare:
Profesor, Cosma Teodora 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu