Colegiul Tehnic T.F. ,,Anghel Saligny”- Simeria
Structura: Şcoala Generală ,,Sigismund Toduţă“
Catedra de matematică
PORTOFOLIU DE EVALUARE
La disciplina matematică
PORTOFOLIU DE EVALUARE
La disciplina matematică
Clasele: a V-a opţional, a
VI-a opţional, a VI-a B, a VII-a A,B, a VIII-a A
Anul şcolar 2011 – 2012
Profesor, Cosma Teodora
Evaluarea centrată pe elev
Argument:
Situaţiile
concrete din activitatea zilnică la catedră, la clase neomogene, m-au determinat să abordez diferenţiat în
activitatea de evaluare verificarea cu regularitate a muncii fiecărui elev.
Competenţele secolului al XXI-lea ale elevilor nu pot fi evaluate prin
sistemul de metode clasice.
Metodele de predare-învăţare-evaluare moderne, impun evaluarea centrată
pe elev.
Din
anul şcolar 2001-2002 am utilizat în activitatea de evaluare şi de notare a
performanţelor elevilor fişe de tip
,,Catalogul de evaluare şi notare ”
la fiecare clasă şi am elaborat un sistem complementar de notare,
centrat pe elev, pe care l-am perfecţionat continuu.
Obiective
propuse:
* Optimizarea activităţii de evaluare prin
posibilităţi imediate de analiză şi de interpretare
comparativ-evolutivă a rezultatelor înregistrate, individuale şi de grup.
comparativ-evolutivă a rezultatelor înregistrate, individuale şi de grup.
* Evaluarea competenţelor secolului al XXI-lea ale elevilor:
-
capacitatea de reflecţie a fiecărui elev ;
-
capacitatea de a colabora, în cadrul unui grup, la realizarea unui
obiectiv
prestabilit, a fiecărui elev ;
prestabilit, a fiecărui elev ;
-
capacitatea de a utiliza mijloacele electronice, moderne, pentru informare,
comunicare şi în procesul de învăţare a fiecărui elev;
comunicare şi în procesul de învăţare a fiecărui elev;
* Uniformizarea notării şi a evaluării
performanţelor obţinute de către elevi.
* Implicarea activă a fiecărui elev în
activităţile desfăşurate la orele de matematică, în mod
participativ-formativ.
participativ-formativ.
* Dezvoltarea capacităţii de autoevaluare a
elevilor şi de reflecţie a elevilor.
Performanţe aşteptate:
•
Obiectivitatea notării performanţelor obţinute de elevi.
•
Ridicarea nivelului rezultatelor la învăţătură ale elevilor.
•
Valorizarea diversităţii şi a respectului faţă de ceilalţi, a elevilor.
•
Dezvoltarea relaţiilor atitudinal-pozitive faţă de comunicare între elevi
şi a celor parteneriale şcoală-comunitatea locală.
•
Dezvoltarea spiritului de apreciere critică şi a curiozităţii elevilor, a disponibilităţii lor de a căuta
argumente şi de a le evalua, de a căuta oportunităţi pentru a învăţa şi a aplica ceea ce au învăţat,
în contexte variate de viaţă.
argumente şi de a le evalua, de a căuta oportunităţi pentru a învăţa şi a aplica ceea ce au învăţat,
în contexte variate de viaţă.
• Dezvoltarea capacităţilor elevilor
de a utiliza tehnologia în activităţile de formare-învăţare-
autoevaluare, adică mijloacele electronice moderne de informare-comunicare şi de lucru.
autoevaluare, adică mijloacele electronice moderne de informare-comunicare şi de lucru.
Elaborarea documentelor:
REGULAMENT ,
De desfăşurare a activităţilor de matematică, în anul şcolar 2011 –
2012,
la clasele a VI-a C, a VII-a A,B, a VIII-a A, a
V-a opţional, a VI-a opţional:
- fiecare elev este obligat să aibă , la fiecare
oră , caietul de clasă şi manualul ;
- se impune la fiecare oră , menţinerea unui
climat optim pentru desfăşurarea activităţilor:
curăţenie, linişte, respect reciproc, toleranţă, colaborare, bună – înţelegere, atenţie şi preocupare
pentru studiu;
curăţenie, linişte, respect reciproc, toleranţă, colaborare, bună – înţelegere, atenţie şi preocupare
pentru studiu;
- buna organizare a serviciului pe clasă şi pe
grupă ;
- organizarea şi participarea la
activităţi extracurriculare de tipul : ore de consultaţii şi cercuri de matematică, pentru:
recuperarea rămânerilor în urmă, aprofundarea cunoştinţelor,
extinderi, pregătirea lucrărilor scrise semestriale, pregătirea olimpiadelor şi a concursurilor etc.
extinderi, pregătirea lucrărilor scrise semestriale, pregătirea olimpiadelor şi a concursurilor etc.
CONVENŢII :
1.
Rezultatele testului iniţial
constituie, în mod orientativ, nivelul iniţial de raportare
a
rezultatelor ulterioare ale elevilor, pentru analizarea comparativă a acestora.
2. Pentru notarea ritmică, obiectivă a elevilor, voi
utiliza fişa de evaluare ,, Catalogul
de evaluare şi notare “ , cu instrumentele şi formele de evaluare: teste iniţiale, teste continue,
teste sumative,verificări orale ( algebră-geometrie ),tema pentru acasă, munca independentă,
competenţele secolului al XXI-lea: reflecţii, sinteze – referate, proiect – portofoliu, utilizarea
tehnologiei,aspectul documentelor, observaţii, note finale;
teste sumative,verificări orale ( algebră-geometrie ),tema pentru acasă, munca independentă,
competenţele secolului al XXI-lea: reflecţii, sinteze – referate, proiect – portofoliu, utilizarea
tehnologiei,aspectul documentelor, observaţii, note finale;
* elevii care refuză să lucreze sau să iasă la
tablă , primesc nota 1 în fişa de evaluare sau
direct în catalog, în cazuri problematice ;
direct în catalog, în cazuri problematice ;
* la fiecare temă neefectuată , elevii vor
primi nota 2 în fişa de evaluare;
la cinci note de 2, consecutive, nota 2 se va trece în catalogul clasei
;
dacă elevii recuperează temele neefectuate, nota 2 din fişa de valuare, pentru temele respective, se va şterge;
dacă elevii recuperează temele neefectuate, nota 2 din fişa de valuare, pentru temele respective, se va şterge;
* primesc nota 1, 2 sau 3 elevii care nu au
caiet, care refuză să lucreze în timpul orei etc., după
verificarea orală, imediată, a cunoştinţelor.
verificarea orală, imediată, a cunoştinţelor.
3.
În catalogul clasei, notele elevilor le voi trece :
* la sfârşitul fiecărei luni de zile
calendaristice;
*
nota trecută va fi egală sau cea mai apropiată de media, rotunjită sau
nerotunjită, a tuturor
notelor obţinute pe parcursul acelei luni de zile calendaristice, înscrisă în rubrica note finale
a fişei de evaluare;
notelor obţinute pe parcursul acelei luni de zile calendaristice, înscrisă în rubrica note finale
a fişei de evaluare;
*
în cazul în care elevul nu respectă regulamentele şcolare şi cerinţele unui
studiu sistematic,
elevul va fi ascultat , va fi evaluat pe loc şi va pierde rezultatele parţiale din fişa de evaluare a
profesorului, din acea perioadă de timp, stabilite prin această convenţie.
elevul va fi ascultat , va fi evaluat pe loc şi va pierde rezultatele parţiale din fişa de evaluare a
profesorului, din acea perioadă de timp, stabilite prin această convenţie.
4. Pentru
media 10, semestrială sau anuală, se impune participarea elevilor la cercurile de
matematică, la olimpiadele de matematică (cel puţin la etapa organizată în şcoală ), la concursuri
de matematică etc.
matematică, la olimpiadele de matematică (cel puţin la etapa organizată în şcoală ), la concursuri
de matematică etc.
5.
Observaţiile elevilor: .... .
6.
Observaţiile părinţilor : .... .
Aplicaţie:
CATALOGUL DE EVALUARE
ŞI NOTARE LA
CLASA ...............
Anul şcolar : 2011 – 2012 Semestrul....... Diriginte.......................... Nr.de elevi........ Pag. 1
Nr.
crt.
1.
|
Numele
elevului
MODEL
|
Tema
pentru
acasă
8/ 16.IX.
2/ 23.IX.
|
Instrumente
şi forme de evaluare
|
Note
finale
9/ 30.IX.
|
||||||||||
Teste
|
Verificări
orale
|
|||||||||||||
iniţiale
2,10/13.IX.
|
pentru
evaluare continuă
7/ 26.IX.
|
sumative
9/ 7.X.
|
Algebră
9/ 26.IX.
|
Geometrie
10/ 27.IX.
|
||||||||||
Munca
independentă
IX:
16, 23, 26;
X:
3, 4, 7;
|
||||||||||||||
Competenţele
secolului al XXI-lea
|
Nota
de la
teză
|
|||||||||||||
Reflecţii
9/ 19.IX.
10/ 4. X.
|
Sinteze-
-referate
9/ 16.IX.
|
Proiecte-
-
portofolii
10/ 14.IX.
|
Utilizarea
tehnologiei
9/ 16.IX.
|
Aspectul
documentelor
10/ 30.IX.
|
Observaţii
30.IX. fişier pe blog
|
|||||||||
Media
|
||||||||||||||
Modelul
considerat, la activităţile din luna septembrie a obţinut media 8,30 la notele
primite.
În catalog am trecut nota 9.
În catalog am trecut nota 9.
Dacă
nu ar fi avut acea temă nefăcută, nota finală pe luna septembrie putea fi 10,
luând în considerare faptul că a obţinut note foarte bune la competenţele
secolului al XXI - lea, că a fost activ la ore şi că a lucrat în mod
independent.
Dacă
nu va mai avea teme nefăcute, nota finală din luna octombrie poate fi rotunjită,
dacă va fi cazul, la 10, în favoarea elevului, menţionând faptul că elevii
activi la ore şi conştiincioşi sunt foarte bine pregătiţi la toate disciplinele
de studiu, participă la foarte multe activităţi extraşcolare, la concursuri şi
la olimpiade şcolare, la mai multe discipline de studiu.
Reflecţii
Sistemul de evaluare şi de notare pe care l-am
realizat şi aplicat, implică toţi elevii pe parcursul orelor de matematică să
se autosusţină, la nivel cât mai redus de stress, ca parteneri activi ai propriei
învăţări. De asemenea, contribuie la formarea conştientă, a autodisciplinării
învăţării elevului, pe parcursul activităţilor.
Valoarea
pregnantă a acestui sistem constă în faptul că fiecare elev, pe parcursul unei
ore de matematică şi în intervale de timp determinate, poate obţine performanţe
multiple, prin valorificarea inteligenţelor personale, multiple.
La
nevoie, permite adoptarea unor măsuri eficiente de recuperare şi de ameliorare
a nivelului de achiziţii instructiv-formative ale elevilor. De asemenea, pe
parcursul activităţilor, se poate aplica, în orice moment, notarea clasică,
pedagogică, excluzând metoda portofoliilor, metoda proiectului, utilizarea
tehnologiei etc.
Pentru educatorul şi
profesorul modern, pe suport din hârtie sau electronic, constituie o metodă
deschisă de lucru şi de colaborare, în tripletul: şcoala - elevii - părinţii
elevilor, de optimizare modulatorie, performantă, a activităţii de
evaluare.
Întocmit, prof. COSMA TEODORA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu