duminică, 9 octombrie 2011

Portofoliu de evaluare

Colegiul Tehnic T.F. ,,Anghel Saligny”- Simeria
Structura: Şcoala Generală ,,Sigismund Toduţă“
Catedra de matematică

PORTOFOLIU DE EVALUARE 
La disciplina matematică
                                                
Clasele: a V-a opţional, a VI-a opţional, a VI-a B, a VII-a A,B, a VIII-a A
                                               
                                                             Anul şcolar 2011 – 2012

Profesor, Cosma Teodora

Evaluarea centrată pe elev
           
              Argument:
             
       Situaţiile concrete din activitatea zilnică la catedră, la clase neomogene, m-au determinat să abordez diferenţiat în activitatea de evaluare verificarea cu regularitate a muncii fiecărui elev.
       Competenţele secolului al XXI-lea ale elevilor nu pot fi evaluate prin sistemul de metode clasice.
       Metodele de predare-învăţare-evaluare moderne, impun evaluarea centrată pe elev.    
       Din anul şcolar 2001-2002 am utilizat în activitatea de evaluare şi de notare a performanţelor elevilor fişe de tip  ,,Catalogul de evaluare şi notare ”  la fiecare clasă şi am elaborat un sistem complementar de notare, centrat pe elev, pe care l-am perfecţionat continuu.

                Obiective propuse:

             * Optimizarea activităţii de evaluare prin posibilităţi imediate de analiză şi de interpretare 
                comparativ-evolutivă a rezultatelor înregistrate, individuale şi de grup.
             * Evaluarea competenţelor secolului al XXI-lea ale elevilor:
                        - capacitatea de reflecţie a fiecărui elev ;
                        - capacitatea de a colabora, în cadrul unui grup, la realizarea unui obiectiv                        
                           prestabilit, a fiecărui elev ;
                        - capacitatea de a utiliza mijloacele electronice, moderne, pentru informare,                
                           comunicare şi în procesul de învăţare a fiecărui elev;                    
             * Uniformizarea notării şi a evaluării performanţelor obţinute de către elevi.
             * Implicarea activă a fiecărui elev în activităţile desfăşurate la orele de matematică, în mod  
                participativ-formativ.
             * Dezvoltarea capacităţii de autoevaluare a elevilor şi de reflecţie a elevilor.      
           
                 Performanţe aşteptate: 
           
            • Obiectivitatea notării performanţelor obţinute de elevi.
            
            • Ridicarea nivelului rezultatelor la învăţătură ale elevilor.
           
            • Valorizarea diversităţii şi a respectului faţă de ceilalţi, a elevilor.
          
            • Dezvoltarea relaţiilor atitudinal-pozitive faţă de comunicare între elevi  
              şi a celor parteneriale şcoală-comunitatea locală.
           
            • Dezvoltarea spiritului de apreciere critică şi a curiozităţii elevilor, a disponibilităţii lor de a căuta 
              argumente şi de a le evalua, de a căuta oportunităţi pentru a învăţa şi a aplica ceea ce au învăţat, 
              în contexte  variate de viaţă.
          
            • Dezvoltarea capacităţilor elevilor de a utiliza tehnologia în activităţile de  formare-învăţare-
              autoevaluare, adică mijloacele electronice moderne de informare-comunicare şi de lucru.
                                                                       
            Elaborarea documentelor:

                                                           REGULAMENT ,
                De desfăşurare a activităţilor de matematică, în anul şcolar 2011 – 2012,
             la clasele a VI-a C, a VII-a A,B, a VIII-a A, a V-a opţional, a VI-a opţional:
                                             
             - fiecare elev este obligat să aibă , la fiecare oră , caietul de clasă  şi manualul ;

            - se impune la fiecare oră , menţinerea unui climat optim pentru desfăşurarea activităţilor: 
               curăţenie, linişte, respect reciproc, toleranţă, colaborare, bună – înţelegere, atenţie şi preocupare  
               pentru studiu;
             
             - buna organizare a serviciului pe clasă şi pe grupă ;                                                                 
             - organizarea şi participarea la activităţi extracurriculare de tipul : ore de consultaţii şi                                       cercuri de matematică, pentru: recuperarea rămânerilor în urmă, aprofundarea cunoştinţelor, 
                extinderi, pregătirea lucrărilor scrise semestriale, pregătirea olimpiadelor şi a concursurilor etc.                                                    
                                                           
                                                               CONVENŢII :

1.      Rezultatele testului iniţial constituie, în mod orientativ, nivelul iniţial de raportare
      a rezultatelor ulterioare ale elevilor, pentru analizarea comparativă a acestora.             
       
    2.  Pentru notarea ritmică, obiectivă a elevilor, voi utiliza fişa de evaluare ,, Catalogul   
         de evaluare şi notare “ , cu instrumentele şi formele de evaluare: teste iniţiale, teste continue, 
         teste sumative,verificări orale ( algebră-geometrie ),tema pentru acasă, munca independentă,  
         competenţele secolului al XXI-lea: reflecţii, sinteze – referate,  proiect – portofoliu, utilizarea  
         tehnologiei,aspectul documentelor, observaţii, note finale;

             * elevii care refuză să lucreze sau să iasă la tablă , primesc nota 1 în fişa de evaluare sau 
                direct în catalog, în cazuri problematice ;

             * la fiecare temă neefectuată , elevii vor primi nota 2 în fişa de evaluare;
                la cinci note de 2, consecutive, nota 2 se va trece în catalogul clasei ; 
                dacă  elevii recuperează temele neefectuate, nota 2 din fişa de valuare, pentru temele                                    respective, se va şterge;

             * primesc nota 1, 2 sau 3 elevii care nu au caiet, care refuză să lucreze în timpul orei etc., după 
                verificarea orală, imediată, a cunoştinţelor.

      3. În catalogul clasei, notele elevilor le voi trece :
           
             * la sfârşitul fiecărei luni de zile calendaristice;
           
            * nota trecută va fi egală sau cea mai apropiată de media, rotunjită sau nerotunjită, a tuturor 
               notelor obţinute pe parcursul acelei luni de zile calendaristice, înscrisă  în rubrica note finale 
               a fişei de evaluare;  
       
            * în cazul în care elevul nu respectă regulamentele şcolare şi cerinţele unui studiu sistematic, 
               elevul va fi ascultat , va fi evaluat pe loc şi va pierde rezultatele parţiale din fişa de evaluare a  
               profesorului, din acea perioadă de timp, stabilite prin această convenţie.
  
        4. Pentru media 10, semestrială sau anuală, se impune participarea elevilor la  cercurile de 
             matematică, la olimpiadele de matematică (cel puţin la etapa     organizată în şcoală ), la concursuri  
             de matematică etc.
   
        5. Observaţiile elevilor: ....  .
   
        6. Observaţiile părinţilor : ....  .
                                                                           
Aplicaţie:

 CATALOGUL  DE  EVALUARE  ŞI  NOTARE  LA  CLASA ...............                                                                             

Anul şcolar : 2011 – 2012     Semestrul.......    Diriginte..........................      Nr.de elevi........               Pag.  1      
                                                                   
Nr.
crt.



1.
Numele
elevului



MODEL



Tema pentru
acasă

8/ 16.IX.
2/ 23.IX.

Instrumente şi forme de evaluare
Note
finale

9/ 30.IX.










Teste
Verificări orale

iniţiale

2,10/13.IX.
pentru evaluare continuă

7/ 26.IX.
sumative

9/ 7.X.
Algebră

9/ 26.IX.
Geometrie

10/ 27.IX.

Munca
independentă

IX: 16, 23, 26;

X: 3, 4, 7;


Competenţele secolului al XXI-lea
Nota
de la
teză



Reflecţii

9/ 19.IX.
10/ 4. X.
Sinteze-
-referate

9/ 16.IX.

Proiecte-
- portofolii

10/ 14.IX.

Utilizarea tehnologiei

9/ 16.IX.

Aspectul
documentelor

10/ 30.IX.
Observaţii

30.IX. fişier pe blog





Media


















           
            Modelul considerat, la activităţile din luna septembrie a obţinut media 8,30 la notele primite. 
În catalog am trecut nota 9.
            Dacă nu ar fi avut acea temă nefăcută, nota finală pe luna septembrie putea fi 10, luând în considerare faptul că a obţinut note foarte bune la competenţele secolului al XXI - lea, că a fost activ la ore şi că a lucrat în mod independent.
            Dacă nu va mai avea teme nefăcute, nota finală din luna octombrie poate fi rotunjită, dacă va fi cazul, la 10, în favoarea elevului, menţionând faptul că elevii activi la ore şi conştiincioşi sunt foarte bine pregătiţi la toate disciplinele de studiu, participă la foarte multe activităţi extraşcolare, la concursuri şi la olimpiade şcolare, la mai multe discipline de studiu.
                 
             Reflecţii
           
             Sistemul de evaluare şi de notare pe care l-am realizat şi aplicat, implică toţi elevii pe parcursul orelor de matematică să se autosusţină, la nivel cât mai redus de stress, ca parteneri activi ai propriei învăţări. De asemenea, contribuie la formarea conştientă, a autodisciplinării învăţării elevului, pe parcursul activităţilor.
            Valoarea pregnantă a acestui sistem constă în faptul că fiecare elev, pe parcursul unei ore de matematică şi în intervale de timp determinate, poate obţine performanţe multiple, prin valorificarea inteligenţelor personale, multiple.
            La nevoie, permite adoptarea unor măsuri eficiente de recuperare şi de ameliorare a nivelului de achiziţii instructiv-formative ale elevilor. De asemenea, pe parcursul activităţilor, se poate aplica, în orice moment, notarea clasică, pedagogică, excluzând metoda portofoliilor, metoda proiectului, utilizarea tehnologiei etc.
             Pentru educatorul şi profesorul modern, pe suport din hârtie sau electronic, constituie o metodă deschisă de lucru şi de colaborare, în tripletul: şcoala - elevii - părinţii elevilor, de optimizare modulatorie, performantă, a activităţii de evaluare.   

                                                                                          Întocmit, prof. COSMA TEODORA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu